bio

Bio


Tony Blomdahl (f. 1972) bor i Småland men verkar även i Göteborg i flera sammanhang. Han studerade komposition för Sven-David Sandström vid Gotlands Tonsättarskola och Ole Lützow-Holm vid Göteborgs universitet på 90-talet och början av 00-talet. Blomdahl skriver för det mesta kammarmusik, inte sällan för lite ovanligare ensembler som elgitarrkvartett, guitar-hero-gitarrer och liknande, och har även gjort teatermusik, både till fria grupper och till institutionsteatrar som Stadsteatern i Göteborg. Blomdahl har på senare år fokuserat mest på att komponera musik direkt för högtalare, inte sällan i kombination med en eller flera levande musiker. Hans musik finns också utgiven på ett antal CD-skivor med ett flertal svenska ensembler och musiker. Tillsammans med Kerstin Björk driver han projektet Kulturvagnen i Småland sedan 2020.
http://tonyblomdahl.se

htttp://kultur-vagnen.se


(Eng)

Tony Blomdahl (b. 1972) is a swedish composer. He studied composition with Sven-David Sandström at the Gotland School of Composition and Ole Lützow-Holm at the University of Gothenburg in the 90s and early 00s. Blomdahl mostly writes chamber music, often for slightly more unusual ensembles such as electric guitar quartet, guitar-hero guitars and the like, and has also made theater music, both for independent groups and for institutional theaters such as Stadsteatern in Gothenburg. In recent years, Blomdahl has focused mostly on composing music directly for speakers, often in combination with one or more musician. His music has also been released on a number of CDs with several Swedish ensembles and musicians. Together with Kerstin Björk, he runs the project Kulturvagnen in south east sweden since 2020.

http://tonyblomdahl.se

htttp://kultur-vagnen.se

CV


VERK I URVAL/SELECTED WORKS


NYTT VERK (under arbete 2023)

För cello och flöjt (My Hellgren och Anna Svensdotter). Uruppförande hösten 2023.


The Well tempered horn (2023)

Musik för solohorn och ljudfil för hornisten Sören Hermansson. Uruppförande 15 april 2023.


Kvarnteatern och Kaninlandet (2015-23)

Komponerar tillsammans med två kollegor all originalmusik och ljuddesign till barnföreställningar i Kvarnteatern och Kaninlandet på Liseberg.  Tre olika säsonger per år; Sommar, Halloween och jul.


MEASURINGS (2020)

Musik för sextetten GAHLMM komponerat med stöd av Kulturrådet. Uruppförs hösten 2020. flöjt, violin, cello, slagverk, piano, elektronik. Utgiven på fonogram februari 2023 (Geiger Grammofon GGCD012/GGLP012)


Der Totmacher (2019)

Elektronisk musik för sex högtalare av olika kvaliteter och karaktärer. Med högtalarna placerade i ett kluster mitt på en scen skapar det, beroende på lokalens arkitektur och akustik, olika surround-effekter.


8VAB (2018)

Musik för två kontrabasflöjter, ljudfiler, 4 subbasar, en basförstärkare och en gitarrförstärkare. Uruppförd 24 november 2018 i Göteborg. Komponerad till Duo Sabana och komponerad med stöd av Helge Ax:on Johnson och Föreningen Svenska Tonsättare inom ramen för FST:s hundraårsjubileum #FST100.


Senza pioggia (2018)

flerkanalig ljudinstallation med olika typer av högtalare monterade på en släpkärra som visades under festivalen NYTT i i småland på ett antal platser. Installationen ingår i en serie om tre verk som slutförs och uruppförs under hösten 2018 och våren 2019. Ett stycke för två kontrabasflöjter (uruppfördes 24 nov 2018) och subbashögtalare och ett stycke för en kvartett ur noiseensemblen GGR Betong som uruppförs 2020.


Magnetic (2016)

Elektronsik musik för specialbyggda högtalare, fjäderreverb, magneter och basförstärkare. Görs också som installation och uruppfördes under 20-årsjubileet för Cinnober Teater 25 oktober 2016. Finns även på fonogram; Geiger Grammofon - From the stable (GG005)


A garden (2016)

Musik för slagverk, sopran och elektronik. Komponerad för Duo Ego. Premiär på Gävle Teater 22 mars 2016.


Uno Dei Tanti (2015)

Musik komponerad till ensemblen Norrbotten Neo. Uruppförd i Piteå 26 mars 2015. På sverigeturné hösten 2015.


NO MORE PEACE (2014)

Musik för harpa, sopran och dator. Textmaterial från requiem-mässan. Uruppförd mars 2015.


Att begära Tre Systrar (2013)

Musik till bearbetning av Anton Tjechov´s Tre Systrar. Göteborgs Stadsteater. Regi: Mellika Melouani Melani. Premiär 1 november 2013.


Massmördaren Haarmann (2013)

Musik till föreställning av Romuald Karmakar & Michael Farin. Cinnober Teater. Regi: Svante Aulis Löwenborg. Premiär 17 februari 2013.


The Answering Machine (2012)

Musik till dramainstallation med text av Finn Iunker. Cinnober Teater. Regi: Svante Aulis Löwenborg


RTS - För elektronik och flöjt (2011)

Beställt av Anna Svensdotter. Finansierat av ett arbetsstipendium från Konstnärsnämnden. Utgavs på CD:n ”Alpha Waves - Anna Svensdotter, flute” (SFZ records) 2013


UNABOM - För sopran och syntetiska och förstärkta akustiska ljud 2010-11

Konstnärligt samarbetsprojekt finansierat av Konstnärsnämnden. Stycket ingick i en större föreställning skapad tillsammans med Tommi Hildén, Lars Indrek Hansson och Monika Danielsson. Stycket kan dock spelas taget ur sitt sammanhang som ett konsertstycke. Uruppfört 19 februari 2011 i Stockholm samt en andra föreställning på GEIGER-festivalen i Göteborg 26 februari.


Och Aldrig ska vi skiljas. (2010)

Musik till Skådespel av Jon Fosse. Cinnober Teater.


FOR YOUR HERO - för fyra guitar hero-gitarrer 2010

Komponerat för EN.D.E. Uruppfört 5 maj 2010 på GAS-festivalen. Ingick i projektet YouHero-det nya kammarmusikinstrumentet. Finansiellt stöd av Kulturrådet, R.A.N.K. (inom ramen för AIM 2009), Helge Ax:son Johnson och Västmanlandsmusiken.


V+RX-15 — verk för violin och elektronik 2009

Verket uruppfördes 12 april 2011 av George Kentros i en direktsänd konsert från radiohuset i Malmö och beställdes av Sveriges Radio.


The Sounding Museum — ISCM Visby 24-27 september 2009

Curator för ISCM-festivalens avslutande konsert i Visby på Gotlands Museum (ISCM-festivalen fortsatte sedan till Växjö och därefter till Göteborg). Medverkande ensembler var Stockholms saxofonkvartett, Gotlands blåsarkvintett och vokalensemblen VOX. Till denna tillställning komponerade jag också stycket PRIMOTRE för samtliga ensembler och dator beställt av Visby Internationella Tonsättarecentrum.


SEQUENCE — Verk för fyra elgitarrer 2008

Beställt av Rikskonserter till elgitarrensemblen KROCK och uruppfört 6 december 2008 i Stockholm.


LAJKA- RYMDHUNDEN — En opera för barn 2007-2008

Operan är komponerad för sopran, harpa och dator och var ett konstnärligt samarbetsprojekt finansierat av Konstnärsnämnden och Musik i Väst (numera Kultur i Väst). Spelades främst på skolor.


ANTI FOCUS — 2005

Stycket är komponerat för ensemblerna Pärlor för Svin och The Gothenburg Combo i projektet The Gothenburg Swine. Uruppfördes i slutet av 2005 i Göteborg. Stycket har spelats åtskilliga gånger av Pärlor för Svin på deras turnéer och gavs också ut på CD:n ”The Pearls before swine experience - Debris Reassembled” på Phono Suecia 2010.


Ett hus som byggs upp — 2005

Beställt av Rikskonserter till Basho-ensemblen och uruppfört sommaren 2005 i Karbenning kyrka.


Utbildningar


Skinnskattebergs folkhögskola, Skinnskatteberg — Musikarbetarlinjen, 1994-1995

Folkuniversitetet, Visby — Gotlands Tonsättarskola, 1995-97. Kompositionsstudier för Sven David-Sandström.

Musikhögskolan, Göteborg — Komposition, 1999-2003. Kompositionsstudier för Ole Lützow-Holm.


FONOGRAM

Gotlands Blåsarkvintett - Wind Pieces Proprius 1998. Medverkar med stycket ”PRIMO” (1996) (PRCD 9170)


LÄDER - Dödsjazz BRAX TONE RECORDS 2003 (BRAX017)


LÄDER - Live at Brötz/Now BRAX TONE RECORDS 2003 (BRAX021)


LÄDER - You´ve released the fucking fury… NU JÄVLAR! BRAX TONE RECORDS 2004 (BRAX028)


Mårten Falk - The Eclectric guitar Experience DB productions 2005. Medverkar med stycket ”REMAKEUP” för sologitarr och

elektronik (2004-05). (dBCD111)


Hilo Superdrone - Dog of Mayhem SEKT records 2009. Duo tillsammans med Fredric Bergström. (SEKTCD002)


The Pearls before Swine Experience - Debris Reassembled. Phono Suecia 2010. Medverkar med stycket ”ANTI FOCUS”, komponerad 2005. (PSCD183)


Kjetil Myklebust - Electronic Tuba, CY-records 2009. Medverkar med stycket ”HILOFI”. (CY0904)


GEIGER - live @ mimer @ norbergfestivalen 2010 (GG004). Medverkar med stycket ”Disruption I”


Krock - works for electric guitar quartet. (FYCD1034) 2012. Medverkar med stycket "SEQUENCE"


Anna Svensdotter - Alpha Waves (2013). Medverkar med stycket ”RTS” för flöjt och elektronik.


Geiger Grammofon – From the Stable (2016) (GG004). Medverkar med bandstycket ”Magnetic”  


GGR Betong – Electronic Music For Chamber Orchestra vol 1. (2016) (GG007) Medverkar som musiker.


GGR Betong – Electronic Music For Chamber Orchestra vol 2. (2020) (GG009) Medverkar som musiker.


GAHLMM - Break a leg. Medverkar med stycket Measurings (2020). (GGLP012/GGCD012)


Samt diverse CD, LP, EP och kassetter med diverse ensembler och konstellationer, utgivna av diverse olika skivbolag från och med 1987-nutid. Ingen nämnd eller glömd...


ÖVRIGT

Ordförande för föreningen GEIGER sedan 2006 och har med denna förening arrangerat ett stort antal festivaler och en mängd mindre arrangemang som klubbkvällar, seminarier och workshops.


Rest runt och filmat i Etiopien hösten 2004 vilket resulterade i en kortfilm om smyckestillverkning som visades på Världskulturmuseet i Göteborg under 2005-2006.


Anlitad som jurymedlem i ett antal nationella och internationella tävlingar. Bl a  S.P.I.S. 2005, UNM-2009, Premio GERMI 2010 m fl.


Ingick i Kulturrådets referensgrupp för samverkan med komponister 2010-11.


Musiker och initiativtagare till noiseensemblen GGR Betong som verkat sedan 2014. Ensemblen har spelat på bl a Huddersfield Contemporary Music Festival 2017 och Sacrum Profanum, Krakow 2018.


Driver sedan 2020 projektet Kulturvagnen tillsammans med Kerstin Björk. Kulturvagnen är en husvagn som är ombyggd till ett mobilt galleri och konsertsal som sommarhalvåret turnerar runt på landsbygden i Småland. Ett sätt att göra kulturen mer tillgänglig i glesbygden, ungefär som en bokbuss.


PRESS


A Garden (2016) – for mezzo soprano, percussion and electronics

”Annat var det med Tony Blomdahls avslutande A Garden som inspirerats av just den här versionen av Ryoanji. Men om Cage sökte stillhet handlade det om motsatsen nu. Kraftfulla slag på oljefat och gonggong, kedjor som rasslar och blåsande i visselpipa. Danielsons sång ibland en väsning eller morrning och vid ett tillfälle lite skallrande med tänderna.

En riktigt stark konsert som fler borde fått uppleva.”

……………

Lars Westin, Arbetarbladet 23 mars 2016

”Tony Blomdahls ”A Garden” lade en negativbild av motsatser över Cage, lät muller och tunga metalliska rytmer, massivt slammer och våldsamma crescendon överlagra tystnadens plats. Energi och form tycktes komma ur det tomrum mot vilket verket också opponerade sig, vilket gjorde helheten till en stark reflektion av varat och intet. En av vårens intressantaste konserter.”

Camilla Dal, Gefle Daglblad 23 mars 2016

………………..

”…Och som i sin tur Tony Blomdahl vill visa den tsunamivåldsamt bultande och kraschande undersidan av i sitt följande stycke ”A garden”. Mycket starkt!”

Martin Nyström, DN 26 november 2016



Uno Dei Tanti (2015) för flöjt, klarinett, violin, viola, cello, piano och slagverk

Tony Blomdahl har uppmärksammats för sin ”primitiva minimalism”, full av skarvar och hårda kanter och inte det minsta insmickrande. Samtidigt finns alltid en glimt i ögat. Titeln till sitt stycke har han hämtat från en melodi som heter just Uno Dei Tanti. ”Min italienska favoritschlager”, säger han själv. På engelska heter den I who have nothing och har gjorts av många artister, som Shirley Bassey, Tom Jones och Peter Jöback. Musikaliskt finns dock inga likheter alls. Han har i stället använt sig av en skala som inte upprepar sig i olika oktaver och överlagringar av olika pulser och tempi, framförallt i slagverket. Vi hör också en av Blomdahls favoriteffekter i stråket – hårt tryck som framkallar ett starkt knarrande och skrapande ljud.

Utdrag av text ur programbok för konsertprogrammet som stycket ingår i.


HILO SUPERDRONE - DOG OF MAYHEM (CD released september 2009 SEKT RECORDS)

"Kanske den sista droneskivan någonsin står det på skivbolagets hemsida. Nja, knappast, men om NASA valde att skicka ut ett stycke dronemusik i rymden skulle mycket väl GBG-musikerna Fredric Bergström och Tony Blomdahls Dog of mayhem kunna exemplifiera genren. Bergström spelar vevlira, det urgamla instrumentet sugs in i en datoriserad ljudmiljö och VÄXER i nästan 40 minuter. Mäktigt och suggestivt. Jag lyssnade på skivan vid en tågresa i helgen, det var som att färdas in i en oändlig tunnel av mörker och ljus. Mycket starkt"

PM Jönsson, GP 25/11 2009

.
"Väldigt mycket go' noise blev det när Fredric Bergström och Tony Blomdahl tog vevlira, gitarr, laptops och annat in i studion. Ett spår, knappt 40 minuter. Blunda, vakna, nyopererad."

Sven Rånlund, Sound of Music


"Den sista droneplattan säger skivbolaget. Nja, men Fredric Bergström och Tony Blomdahls tonsättarnoise visar var skåpet ska stå. Mäktigt."

PM Jönsson, Sound of Music


ANTI FOCUS (2005) For flute, violin, cello and piano


From the CD "Débris Reassembled "The peärls before swïne experience. (Phono Suecia 2010)

"Kammarensemblen Pärlor för svin som genom åren fått mer än 120 verk komponerade till sig kallar sig nu för The peärls before swïne experience, med en blinkning till såväl Jimi Hendrix som Mötley Crue. På nya albumet framför de Tony Blomdahls fantastiska trashmetalutbrott i ”Anti focus”, annars är det överraskande sansat."

Martin Nyström, DN 3/2 2010


"Det blir en promenad med rofyllda klanger som slutar vid en hotfull svart monolit, Tony Blomdahls Anti focus, där skivan lyfter."

Lars Hedblad, SvD 27/1 2010


REMAKEUP (2004) For amplified acoustic guitar and live electronics


From the CD "The Eclectric guitar Experinece" - Mårten Falk & Christopher Anthin.


"...Tony Blomdahl’s composition is devastating! Gravel harp music! Sledgehammer audio! Stone quarry sonorities! Rock fucking roll, shit heads! Death by deafness! Yes, energy is the one thing we will never run out of, so let’s use it! Love it!"

Sonoloco Reviews 2005



HiLoFi (2009) For Tuba and electronics

From the CD "Electric Tuba" - Kjetil Myklebust (CY Contemporary)

"...It was this work at the outset of the collection that raised the intensity of my listening quite a few marks, since I heard something that sounded new to me; a situation that is very rare in the so-called new music!"

Sonoloco Reviews 2009

HiLoFi by Tony Blomdahl gets the programme off to an abrasive start, a round tuba pedal underpinning some white noise type higher register effects. Lo-fi is treated as a virtue here, lots of dirty, industrial sounds and grating, saw tooth textures.


Gavin Dixon, musicweb-international.com 2010


SETS  (2002) For two guitars

”...fullt röj och rytmiska förskjutningar...”

Fride Jansson, Sörmlands Nyheter 2003-07-07


”Sista delen av konserten upptogs av modernare verk, som inte var lika lättlyssnade: Tony Blomdahls stycke lät som tonklungor med slag över alla strängarna och bitvis olika tempon samtidigt, kämpande mot varandra...” 

Leif Jerndal, Barometern, Kalmar 2003-08-05


"SETS" av Tony Blomdahl är ett skräpigt manglande. Tänk garagerock för klassiska gitarrister.

Sara Norling DN 31/1 2005


"Ursinnigare var Tony Blomdahls (f 1972) "SETS". Hårdhänta slag mot strängar och klanglådor och orgiastiska malande urladdningar."

Stefan Nolervik, Östersunds-Posten, 2006-09-30


MACH (2003) For piano and cello


”I Tony Blomdahls MACH gick Christian Berg loss på cellon med två stråkar och skapade ett hårt och dissonant mulller.”

Johan Lif, VLT 031020


O.M.2 (1998-2002) For large orchestra

”Skirt och skitigt på samma gång, hårt och svävande lätt, med en brutalattackerande trombonsektion som ändå, mitt i det råa och aggressiva, lyckas skapa en poetisk känsla.

Magnus Haglund, GP 030308


TIMBRE PULSE For three electric guitars

"...Enkel och komplex på samma gång...

...En sorts primitiv minimalism, full av skarvar och hårda kanter, inte det minsta insmickrande."

Magnus Haglund, GP 020203